research-w-internecie

Jak robić dobry research w Internecie?

Od znalezienia informacji na temat tego, jak wyłączyć alarm samochodowy lub upiec kurczaka z idealnie chrupiąca skórką, dzieli nas często jedno kliknięcie. Przeprowadzenie skompilowanego researchu na temat konkurencji lub wiarygodnych badań online może być już mniej proste.

Według badań Internet Live Stats (https://www.internetlivestats.com/) codziennie wykonuje się 3,5 miliarda wyszukiwań w Google. Ta liczba z roku na rok rośnie o około 10%. Bez wątpienia wyszukujemy spore ilości informacji, ale jak robić to dobrze? Jak znaleźć potrzebne nam informacje szybciej, sprytniej i skuteczniej? I jak odnaleźć się w chaosie informacyjnym? Jak wykonać dobry research? Tego dowiesz się z kilku poniższych akapitów.

1. Weryfikuj źródło wiedzy

Należy zacząć od tego, że cenną umiejętnością jest właściwe filtrowanie i weryfikowanie znalezionych przez nas informacji. Internet to skarbnica wiedzy, ale również nierzadko stek bzdur (co ja dziś z tym jedzeniem…). Przy robieniu dobrego researchu wykorzystuj wiarygodne strony. Na nich powinieneś również znaleźć informacje czy dany tekst jest sponsorowany i przez kogo. Teksty tego rodzaju nastawione są zwykle na sprzedaż i niekoniecznie muszą przekazywać Ci całą prawdę, i tylko prawdę. Jeżeli coś wydaje Ci się podejrzane, zajrzyj do stopki redakcyjnej i sprawdź autora, zajrzyj na stronę „O nas” lub sprawdź, czy artykuł zawiera źródła. Jeżeli nie możesz zweryfikować wiarygodności informacji, po prostu odrzuć źródło. W miarę możliwości szukaj informacji w oryginalnych źródłach, a nie na stronach, które tylko analizują te źródła (być może nawet błędnie).

2. Określ czego szukasz i zrób listę słów kluczowych

Zanim zaczniesz wyszukiwanie, zdefiniuj czego tak naprawdę szukasz. Pomyśl o danym temacie i wymyśl kilka wyrażeń, które mogą go opisywać w 4-5 słowach. Następnie rozwiń swoja listę słów kluczowych, aby znaleźć bardziej dokładne informacje na ten temat. Szukaj też synonimów słów kluczowych np. dla kotleta może być to klops lub mielone mięso. Staraj się znaleźć różne warianty danego słowa. W wyszukiwarce Google możesz do tego użyć operatora gwiazdki „*”, którego wstawienie przed wyszukiwaną frazą powoduje zastąpienie dowolnym ciągiem znaków. Przykładowo wpisując „kotlet*”, w wynikach otrzymujesz różne warianty tego słowa np. kotlety, kotleciki… moc kotleta. Słowa kluczowe najlepiej zapisz na kartce lub w komputerowym notatniku.

3. Zdecyduj, gdzie zacząć szukać

Jeżeli oprócz standardowej wyszukiwarki masz dostęp do wewnętrznych źródeł wiedzy firmy, tematycznych baz danych, artykułów naukowych czy katalogów – zacznij od nich. Cennym i wiarygodnym źródłem informacji są np. akademickie bazy danych. Jeżeli nie masz do nich dostępu to alternatywą może być skorzystanie ze specjalistycznej wyszukiwarki Google Scholar. Służy ona do przeszukiwania baz danych zawierających wiele publikacji naukowych na różne tematy. Znajdziesz w niej bezpłatne kopie artykułów dostępne online. Możesz też zacząć poszukiwania od skorzystania z Wikipedii. Nie rekomenduję jej jako całkowicie wiarygodne źródło informacji, a jako dobry sposób na wstępne rozeznanie oraz znalezienie wiarygodnych źródeł. Przykładowo – szukasz informacji o polatuchach. W wyszukiwarce https://pl.wikipedia.org/ wpisz „polatuchy” i przejdź do sekcji „Przypisy”. Niejednokrotnie znajdziesz w nich linki do czasopism naukowych, artykułów oraz innych cennych źródeł.

4. Używaj operatorów wyszukiwania Google

Wyszukując informacje w Google robisz to pewnie w następujący sposób – wpisujesz kilka słów kluczowych i klikasz „Szukaj”. Mam dla Ciebie lepsze rozwiązanie. Naucz się stosowania operatorów logicznych. Dzięki właściwemu operowaniu słowami kluczowymi i stosowaniu dodatkowych znaków Twoje wyszukania staną się bardziej trafne. Oto kilka wskazówek na początek. Jeżeli chcesz, aby wyszukiwarka wyświetliła wyniki, które

  • zawierają konkretną frazę, umieść słowa kluczowe w cudzysłowie (np. „kotlety mielone”) ,
  • dotyczą więcej niż jednej frazy, między słowami kluczowymi umieść operator logiczny OR („lub” po angielsku), np. kotlety mielone OR schabowe,
  • wykluczają daną frazę, użyj znaku „-” , np. szukasz kotletów mielonych bez pieczarek, więc wpisujesz kotlety mielone -pieczarki,
  • prowadzą do dokumentów pdf,  użyj przedrostka filetype:pdf

Chcesz, znaleźć stronę internetową, która w tekście będzie zawierać frazę kluczową – przed szukaną frazą wpisz przedrostek „allintext:” np. allintext:kotletymielone. Chcesz wyszukać podobną stronę internetową do już wyszukanej – użyj operatora „related:”, np. related: youtube.pl. Dodatkowo podpowiem Ci, że historię swoich wyszukiwani w Google możesz znaleźć na https://myactivity.google.com/myactivity

5. Przejdź na kolejną stronę i patrz na daty

Pamiętaj, żeby nie ograniczać się do wyników wyświetlonych na pierwszej stronie. Jeżeli do wyszukiwania używasz popularnych wyszukiwarek typu Google lub Yahoo, kilka pierwszych stron może zawierać linki, które są najskuteczniej pozycjonowane, a nie te z najlepszymi informacjami. Przejdź więcej dalej, aby poszerzyć zakres swoich poszukiwań. Dla ułatwienia i zachowania porządku wyszukiwania każdy kliknięty link warto otworzyć w nowej karcie. Dodatkowo wybieraj źródła najbardziej aktualne, szczególnie jeżeli wyszukujesz informacje medyczne lub naukowe.

6. Nie ograniczaj się do tekstu

Naturalne jest, że w większości przypadków wykonując research, szukamy informacji w tekście. Jednak warto też pamiętać o multimediach. Tutoriale na YouTube,  podcasty, czy prezentacje, udostępnione w Internecie mogą się okazać dużo szybszym źródłem informacji na dany temat. Będzie to szczególnie przyjemny sposób dla osób, które wolą zdobywać wiedzę słuchając wyjaśnień lub widząc instrukcję wykonania. Oczywiście, tak jak w przypadku tekstu, źródła multimediów również należy zweryfikować. Jako jedno z wiarygodnych źródeł polecam konferencje TED. W wersji polskojęzycznej można je znaleźć na https://www.ted.com/talks?language=pl

Jestem przekonana, że stosując tych kilka wskazówek, zobaczysz zdecydowaną różnicę w poziomie sprawności i  trafności własnych wyszukiwań. Dobry research to sztuka, która wynika również z doświadczenia. Szukaj więc i weryfikuj.

P.S. Nie martw się, nie zostawię Cię tylko z tą wiedzą, To pierwszy z moich tekstów o tej tematyce, więc już niedługo wrócimy do tego tematu.

Projekt bez tytułu(3)(1)

Monika litwin

Wirtualna Asystenta, Minimalistka.
Piszę na temat technicznej obsługi biznesu online, organizacji domowego biura oraz mądrej pracy zdalnej.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry