mezczyzna-minimalista

Co oznacza minimalizm w małym biznesie?

Minimalizm kojarzy się przede wszystkim z modnym trendem ograniczania i porządkowania przedmiotów we własnej przestrzeni. Nie każdy ma świadomość, że trend ten można wprowadzić również do swoich działań biznesowych.

Obecnie właścicielom wielu małych firm wydaje się, że osiągną więcej, robiąc więcej. Często stawiają ilość ponad jakość oraz ekspansję ponad własne siły. Tymczasem wystarczy przemyśleć, w co dokładnie zainwestować swój czas i wysiłek, aby osiągnąć więcej, robiąc mniej. W tym wpisie przedstawiam Ci podejście minimalistycznej filozofii prowadzenia biznesu. Zwracam też uwagę na to, jak możesz zastosować ją w praktyce i co oznacza minimalizm w małym biznesie.

Wybierz to, co niezbędne

Jako przedsiębiorca prowadzący mały biznes zwykle wieloma rzeczami zajmujesz się samodzielnie. To zrozumiałe, bo jesteś na początku lub na etapie rozwoju, w którym nie stać Cię na oddelegowanie zadań. A gdyby do tego podejść inaczej. Bardzo możliwe, że jako właściciel małego biznesu mnóstwo czasu i energii tracisz na trywialne zadania, które utrudniają Ci koncentrację na kluczowych działaniach. Przedstawię Ci więc pojęcie esencjonalizmu, o którym pierwszy raz przeczytałam w książce „Esencjalista” Greg McKeown.

„W esencjalizmie nie chodzi o to, jak zrobić więcej, tylko jak robić właściwe rzeczy. Nie oznacza to także, że mamy robić mniej tylko po to, żeby mieć mniej pracy. Liczy się jak najmądrzejsze inwestowanie czasu i energii w celu osiągnięcia jak najbardziej wartościowych wyników poprzez robienie tego, co istotne”. – Esencjalista, Greg McKeown

Robienie tego, co istotne – czyli czego? Możesz mieć wrażenie, że wszystkie Twoje działania są ważne i wpływają na rozwój Twojego biznesu. Otóż to, co jest dla Ciebie najważniejsze powinno być wyznaczone przez Twoje cele i priorytety. Rozbij cele na projekty i zadania, pozbądź się tych, które odwracają uwagę od Twoich celów. Kontroluj ich realizację, aby wiedzieć, że nie zbaczasz z drogi. Możesz to zrobić wspomagając się takimi programami jak Asana lub Nozbe. Zapoznaj się też z podstawami prowadzenia firmy – marketingiem, sprzedażą, operacjami, administracją – i bądź otwarty na to, jak możesz zautomatyzować, przekazać lub zlecić niektóre działa na zewnątrz. Minimalizm w małym biznesie wcale nie jest trudny.

Nie podążaj Ślepo za tłumem i ludźmi sukcesu

Nie reaguj na każdą „biznesową okazję”, ponieważ wszyscy wokół to robią. Trzymaj się swoich celów i realizuj je zgodnie z własną strategią. Podejmuj mniej decyzji, ale takich, które liczą się dla Ciebie. I co najważniejsze, uzbrój się w cierpliwość, bo wartościowe rzeczy, nigdy nie powstają łatwo. Nie musisz też podążać za ludźmi, którzy według Ciebie odnieśli wielki sukces. Nie zawsze sposób, w jaki to zrobili musi być dla Ciebie właściwy. Podczas rozwoju własnego biznesu warto pamiętać o swoich wartościach, którymi kierujesz się w życiu. Warto też działać zgodnie z własnym trybem pracy, który będzie dla Ciebie jak najbardziej efektywny.

„Co by się stało, gdyby społeczeństwo zachęcało nas do rezygnacji ze stylu życia trafnie opisywanego jako wykonywanie znienawidzonej pracy, w celu kupienia niepotrzebnych rzeczy, za nie swoje pieniądze, w celu zaimponowania ludziom, których nie lubimy?” – Esencjalista, Greg McKeown

Skup się na swojej wizji, pasji i na stylu życia, który chcesz prowadzić. Przecież nie rzucasz etatu, albo nie zakładasz biznesu, aby wciąż się męczyć i robić, to do czego nie masz przekonania. Ponadto, jeżeli przestaniesz myśleć o opiniach i oczekiwaniach innych, nie będzie się już ograniczać do tradycyjnego podejścia do biznesu i przekonasz się, że istnieje wiele dróg realizacji własnych celów.

Więcej ≠ Lepiej

Biznes tworzymy po to, aby generował zysk. Istnieje nawet opinia, że jeżeli biznes na siebie nie zarabia, to jest tylko naszym hobby. Dlatego to, co musisz zrobić, to określić jaki zysk będzie dla Ciebie wystarczający. Wystarczający, czyli ani za niski, ani za wysoki. Prawdopodobnie zawsze będziesz czuć, że masz za mało, bo to naturalne, że dążymy do ciągłej poprawy naszego statusu materialnego. Jednak dążenie do samego zysku w biznesie nie jest niczym dobrym. Takie podejście często generuje większy poziom stresu, odpowiedzialności i pracy. Wszystko dlatego, że większy zysk wiąże się (chociaż również nie musi, będę o tym pisać wkrótce) z większą ilością zleceń, ekspansją i zatrudnianiem większej ilości osób. Skup się przede wszystkim na tworzeniu wartości dla siebie i swoich klientów. Stwórz jeden produkt, ale dobrze. Bądź w czymś specjalistą. To naprawdę robi różnicę, gdy klient zwraca się do Ciebie z konkretną potrzebą.  

„Zysk nie musi być celem firmy, choć zawsze jest koniecznością. Firma bez zysku umiera, ale firma, dla której głównym celem jest zysk — żyje krótko. To tak, jak z jedzeniem — aby żyć, trzeba jeść. Jednak kto z jedzenia uczynił cel swojego życia, umiera młodo”. – prof. Andrzej Blikle

Podsumowując minimalistyczne podejście do biznesu skupia się na tym co najważniejsze, tworzeniu wolności w życiu zawodowym i koncentracji na własnych celach. Ślepy wzrost i podążanie za zyskiem nie sprawi, że klient poczuje wartość, a ty satysfakcję z tego co robisz. Minimalizm w małym biznesie to filozofia, nad którą warto się zastanowić.

Projekt bez tytułu(3)(1)

Monika litwin

Wirtualna Asystenta, Minimalistka.
Piszę na temat technicznej obsługi biznesu online, organizacji domowego biura oraz mądrej pracy zdalnej.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry